Dag 1: vlucht Amsterdam-Keflavík... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Jenniskens - WaarBenJij.nu Dag 1: vlucht Amsterdam-Keflavík... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Jenniskens - WaarBenJij.nu

Dag 1: vlucht Amsterdam-Keflavík...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

Vandaag begint het! Vanaf Schiphol vliegen we naar Keflavík (links onderaan op de kaart uit het eerste bericht), waar we via de lavavelden van het schiereiland Reykjanes naar de Blue Lagoon rijden om daar een duik te nemen!

De Blue Lagoon (IJslands: Bláa Lónið; "blauwe lagune") is een geothermisch bad in de buurt van Grindavík, zuidwest IJsland. Het bad, of eigenlijk een meer, ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het water heeft een temperatuur van 39 graden celsius en bevat ongeveer 2,5% zout. Het warme water is eigenlijk een bijproduct van de geothermische elektriciteitscentrale van Svartsengi. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren die het een lichtblauwe, bijna opalescerende kleur geven. Het bad trekt veel mensen met de huidziekte psoriasis omdat het water een helende werking zou hebben. Het bad is een van de grootste toeristische trekpleisters van IJsland.

Daarna gaan we met de bus naar Hella of Hvolsvöllur. Deze kleine plaatsjes liggen bij de recent nog actieve vulkaan Hekla. De Hekla (IJslands: Heklafjall) is IJslands grootste en bekendste vulkaan. Het is een stratovulkaan en is 1491 meter hoog (1447 meter voor de uitbarsting in 1947). De vulkaan Hekla is gelokaliseerd in Suðurland, een regio in het zuiden van IJsland. De Hekla is de meest actieve vulkaan van IJsland en wordt van oudsher gevreesd. Hij heeft namelijk een verwoestende uitbarsting gekend kort nadat het gebied rondom hem in bewoning is genomen. Sinds de kolonisatie van IJsland, die omstreeks het jaar 876 begon, is hij al minstens twintig keer uitgebarsten, met eruptietijden variërend van enkele dagen tot enkele maanden. De laatste keer dat hij uitbarstte was op 28 februari 2000 (volgens Wikipedia), dus dat wordt oppassen geblazen ;)
Hekla wil in het IJslands zeggen de gehoede. De vulkaan kreeg deze naam omdat zijn top meestal door de wolken verborgen wordt.

En dan zit de eerste dag er alweer op! (dit is trouwens voorlopig het langste reisverslag dat jullie krijgen, want nu heb ik geen zin meer om allemaal info op Wikipedia op te zoeken hahaha!)

Groetjes,
Anne

• 27 Juni 2010 - 08:48

Frank:

Klinkt interessant! En de temperatuur zal daar wat fijner zijn dan in deze auto naar Schiphol ;) Veel plezier lief! Xx Frank

• 27 Juni 2010 - 10:19

Rudy:

20 keer in 1100 jaar bewoning is om de 55 jaar. Dus dan zit je als het goed is nog zo'n 45 jaar veilig. Tegen die tijd moet je toch al wel terug zijn lijkt me? :)