Eten! - Reisverslag uit Queenstown, Verenigde Staten van Anne Jenniskens - WaarBenJij.nu Eten! - Reisverslag uit Queenstown, Verenigde Staten van Anne Jenniskens - WaarBenJij.nu

Eten!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 April 2008 | Verenigde Staten, Queenstown

En dan nu: het vergelijkend warenonderzoek, naar een idee van Frank den Braven, oftewel mijn leraar Engels.

Maar eerst zal ik wat informatie geven over waarom ik nou eigenlijk hier in Amerika zit. Sinds twee jaar is het TTO, oftewel TweeTalig Onderwijs, waarbij je de helft van je lessen in het Engels krijgt (internationalisering enzo), geintroduceerd op onze school. Ik was al te oud toen je dat kon kiezen helaas, maar twee leraren van mijn school zijn in de herfstvakantie naar Amerika gegaan om te proberen een uitwisseling voor het TTO te regelen. Ze gingen met een heleboel andere Nederlandse scholen en ze hebben het voor elkaar gekregen om een uitwisseling op te zetten dit jaar nog. Omdat de Amerikanen nog nooit iets van een uitwisseling hadden gedaan, wilden ze eerst een 'kleine' uitwisseling proberen met een kleinere groep wat oudere leerlingen. Dat waren wij dus! Na een interview en een sollicitatiebrief mocht ik mee, samen met 10 anderen. En hier zijn we dus!

Maar over het eten, want dat is veel interessanter. =P Hoe zal ik het zeggen.. alle vooroordelen zijn gelogen! Ze eten hier tien keer gezonder dan wij! Alleen maar fruit en groenten, donkerbruin brood, geen tussendoortjes en nooit fastfood. Er zijn hier ook bijna geen fastfoodrestaurants. Ik heb pas 1 McDonald's gezien!

...GRAPJE! Alle vooroordelen zijn juist harstikke waar. Ze eten hier pannenkoeken (met stukjes chocola) of appeltaart als ontbijt. Ze nemen chips en koekjes mee naar school als lunch. Ze zeggen heel snel; oh, we halen wel ff een pizza/McDonald's/taco's.

Aan de andere kant: ze eten wel heel veel fruit. Ze nemen allemaal water mee naar school.

Maar toch.

Wat betreft de MacDonald's: de porties zijn even groot, iets wat ik niet had verwacht. Je krijgt gewoon een normale hamburger en de kleine friet is gewoon klein.

Het drinken hier is wel heel anders: je kan alles gratis hervullen (free refill) en soms kun je niet eens kiezen tussen small, medium of large, maar krijg je gewoon een beker van 40 centimeter hoog. Echt belachelijk hoor. Wel slim van ze; waarom zou je nog een large kopen als je een small 10 keer kan hervullen?

En ze doen overal ijsblokjes in! Echt, dat zij niet permanent een bevroren mond hebben!

Ze eten hier OVERAL pindakaas bij, echt zo vies! Pindakaas met jam op de boterham, chocoladekoekjes met pindakaas erin, pindakaas op hun IJS! Gatver! Het viel me nog mee dat ze hun pindakaas niet op de ontbijtpannekoeken smeerden.

Het is zo'n cultuurshock, hoe anders ze eten. Als je de koelkast opendoet lijkt het alsof er een supermarkt in is ontploft. Ze hebben gigantische jerrycans met melk of sinaasappelsap (dat is trouwens het favoriete woord van mijn Amerikaantje, ze praten zo schattig Nederlands!) erin. Het hele aanrecht ligt propvol met eten, rotzooi en afwas. Ik heb net voor lunch french fries met chicken nuggets op. Zometeen gaan we een cheeseburger pie eten. Dat is letterlijk vertaald een cheeseburgertaart. En het klinkt mij heel erg vies in de oren.. Maar ik ga het natuurlijk wel proeven. Ik weet niet zeker of ze weten wat aardappelen zijn (grapje), maar ik heb er nog niet 1 gezien hier.

Als ik nog meer bedenk over het eten zal ik het weer schrijven. Zometeen schrijf ik weer over wat we hier doen, behalve eten. ;)

Groetjes Anne


  • 07 April 2008 - 05:03

    Daan:

    zo te lezen is het wel leuk daar in amerika ;)

  • 07 April 2008 - 05:04

    Nog Een X:

    ga je trouwens ook nog foto's posten? (a)

  • 07 April 2008 - 11:06

    Lydia:

    Heey Anne

    Ik heb eindelijk internet en heb alles bijgelezen.
    Wat gaaf om mee te maken allemaal zeg.
    Fijn dat je het daar naar je zin heb.
    Al gewend aan het 'andere' leven?

    groetjes liefs
    lydia

  • 07 April 2008 - 16:57

    Iris :

    Wauw! Het klinkt daar echt super! Ik wil ook! Veel plezier nog en beloof me dat je als je terugkomt me alles van seconde tot seconde vertelt!! ;)
    doeidoei!!
    Iris

  • 07 April 2008 - 19:50

    Liesbeth:

    Hahaha geweldig gewoon :P
    Blijk ik dus toch gelijk te krijgen haha
    Heb je ook al de macaronie (uhh hoe schrijf je dat??) geproefd?????
    Hoe is het weer daar eigenlijk??? Hier sneeuwde het vandaag :S

    kusjes Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Mijn reizen :)

Actief sinds 26 Maart 2008
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 9441

Voorgaande reizen:

27 Juni 2010 - 10 Juli 2010

IJsland

01 April 2008 - 11 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: